dc.contributor.author | Nyström, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T08:56:03Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T08:56:03Z | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62939 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening.
Teori:
Piagets utvecklingsstadier, Vygotskijs inlärningsteori samt Hellstens läxa som rit eller berättelse användes för att dechiffrera det lärarna uttryckte i intervjusituationerna.
Metod:
Den metod som användes var den kvalitativ i det att de fyra intervjuerna gjordes på ett semistrukturerat vis. Dessa spelades in för att senare kunna transkriberas och använ-das som analysmaterial.
Resultat:
Att lärares arbete med läxor ofta vilar på en tämligen oreflekterad grund, men att de-ras kunskaper och erfarenheter faller väl i linje med Piaget och Vygotskijs teorier om elevernas lärande | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT19 IPS LAU925 | sv |
dc.subject | Läxor | sv |
dc.subject | inlärning | sv |
dc.subject | mellanstadiet | sv |
dc.title | LÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxor | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |