• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EN LITEN STUDIE OM STUDIERO INTERVJUER OCH OBSERVATIONER I EN KLASS I ÅRSKURS 6

Abstract
Denna studie gjordes efter att vi läst Skolinspektionens (2016) rapport angående studiero i svenska klassrum. Vi båda arbetar som obehöriga lärare samtidigt som vi studerar för att få behörighet. Under en av våra kurser gjorde vi en pilotstudie tillsammans med några andra studenter där vi undersökte vad eleverna ansåg vad studiero är, däribland ansåg eleverna att lektionsintroduktionen är viktig för att lektionen skall fungera. Svaren vi fick i undersökningen ökade även vår nyfikenhet på hur studieron såg ut i klassrum. I den här studien har vi intervjuat två lärare som arbetar i samma klass. Vi gjorde också sex stycken observationer i klassen när dessa lärare undervisade. Vi ville få svar på våra frågeställningar: - Vad innebär studiero för lärare i år 6? - Hur arbetar lärare i år 6 för att uppnå en hög studiero? - Vilka faktorer i klassrumsmiljön kan gynna samt missgynna hög studiero? De huvudsakliga slutsatserna vi kan dra av vår undersökning är att det kan vara stor skillnad mellan vad lärarna beskriver och det som vi ser. Studiero för lärare i år sex innebär en lugn och miljö där ele-verna ska ha möjlighet att lära sig. Arbetet för att uppnå en god studiero innefattade välplanerade lekt-ioner, varierande arbetssätt och goda elevrelationer. Hungriga och trötta elever samt dåligt planerade lektioner, brist på struktur och genomgångar är faktorer som påverkar klassrumsmiljön negativt. Faktorer som påverkade klassrumsmiljön positivt är när ovan nämnda saker fungerar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62940
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_62940_1.pdf (462.2Kb)
Date
2020-01-07
Author
Mertala, Ann-christin
Ferlin, Jenny
Keywords
Studiero
klassrumsledning
Series/Report no.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV