Show simple item record

dc.contributor.authorHasso Adib, Wan
dc.contributor.authorHasso Adib, Dalia
dc.date.accessioned2020-01-07T09:47:44Z
dc.date.available2020-01-07T09:47:44Z
dc.date.issued2020-01-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62947
dc.description.abstractSyfte: Undersöka vilka pedagogiska metoder SvA-lärare använder i sin undervisning med nyanlända elever i förberedelseklassen 4–6 och hur de resonerar och reflekterar kring dessa former av samverkan med studiehandledare. Teori: Vår teoretiska ram är språkdidaktik. Mer specifikt utgår vi från det som kallas språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär att ständigt fokusera på språket och att sätta språket i centrum i alla ämnen där språket utvecklas parallellt med ämneskunskaper (Gibbons, 2016). Metod: Denna studie är kvalitativ. För att genomföra studien, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem SvA-lärare anställda i förberedelseklassen 4-6 inom en kommun. Det insamlade intervjudata transkriberades och analyserades tematiskt i syfte att besvara frågeställningen. Resultat: Lärarna använde olika metoder beroende på elevernas tidigare erfarenheter av skolgång och anpassade sin undervisning därefter för att väcka sina elevers intresse för svenska. Det framstod som viktigt i SvA-undervisningen med förberedelser inför aktiviteter utanför skolan. Samplanering mellan SvA-läraren och studiehandledaren användes endast i ett fall medan egenplanering där SvA-läraren ensam ansvarade för planeringen för att sedan delge den studiehandledaren dominerade bland de intervjuade SvA-lärarna. SvA-lärarna betonade vikten av kartläggningar för planering och studiehandledares roll för att ta fram kartläggningen tonade fram som viktig i studien.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT19 IPS LAU927sv
dc.subjectSvA-läraresv
dc.subjectnyanlända eleversv
dc.subjectförberedelseklasssv
dc.subjectstudiehandledaresv
dc.titleSPRÅK- OCH KUNSKAPSUTVECKLANDE ARBETSSÄTT I FÖRBEREDELSEKLASS 4-6 En studie av pedagogiska metoder som används av SvA-lärare i undervisning av nyanlända eleversv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record