dc.contributor.author | Hasso Adib, Wan | |
dc.contributor.author | Hasso Adib, Dalia | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T09:47:44Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T09:47:44Z | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62947 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Undersöka vilka pedagogiska metoder SvA-lärare använder i sin undervisning med nyanlända elever i förberedelseklassen 4–6 och hur de resonerar och reflekterar kring dessa former av samverkan med studiehandledare.
Teori:
Vår teoretiska ram är språkdidaktik. Mer specifikt utgår vi från det som kallas språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär att ständigt fokusera på språket och att sätta språket i centrum i alla ämnen där språket utvecklas parallellt med ämneskunskaper (Gibbons, 2016).
Metod:
Denna studie är kvalitativ. För att genomföra studien, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem SvA-lärare anställda i förberedelseklassen 4-6 inom en kommun. Det insamlade intervjudata transkriberades och analyserades tematiskt i syfte att besvara frågeställningen.
Resultat:
Lärarna använde olika metoder beroende på elevernas tidigare erfarenheter av skolgång och anpassade sin undervisning därefter för att väcka sina elevers intresse för svenska. Det framstod som viktigt i SvA-undervisningen med förberedelser inför aktiviteter utanför skolan. Samplanering mellan SvA-läraren och studiehandledaren användes endast i ett fall medan egenplanering där SvA-läraren ensam ansvarade för planeringen för att sedan delge den studiehandledaren dominerade bland de intervjuade SvA-lärarna. SvA-lärarna betonade vikten av kartläggningar för planering och studiehandledares roll för att ta fram kartläggningen tonade fram som viktig i studien. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | SvA-lärare | sv |
dc.subject | nyanlända elever | sv |
dc.subject | förberedelseklass | sv |
dc.subject | studiehandledare | sv |
dc.title | SPRÅK- OCH KUNSKAPSUTVECKLANDE ARBETSSÄTT I FÖRBEREDELSEKLASS 4-6 En studie av pedagogiska metoder som används av SvA-lärare i undervisning av nyanlända elever | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |