Show simple item record

dc.contributor.authorBaker, Sara
dc.date.accessioned2020-01-08T12:38:34Z
dc.date.available2020-01-08T12:38:34Z
dc.date.issued2020-01-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62984
dc.description.abstractFör att nyanlända vuxna ska kunna komma in i det svenska samhället finns det krav på olika kunskaper de ska uppnå. Genom att lära sig att använda digitala verktyg öppnas nya möjligheter till att involveras i sociala och kulturella sammanhang. Skolverket har som krav på att lärare som undervisar svenska som andra språk -SFI ska använda digitala verktyg i sin undervisning. Litteraturen lyfter även fram att elever som saknar läs- och skrivförmåga kan gynnas av att använda digitala verktyg som hjälpmedel för att lära sig ett nytt språk. Studien undersöker hur SFI lärare skapar undervisning med hjälp av digitala verktyg för att lära analfabeter svenska. Metoden som används i studien är kvalitativ och bygger på en litteraturstudie, intervjuer med SFI lärare som jobbar med analfabeter och observationer av deras lektioner. Studiens slutsatser visar att lärare använder muntlig kommunikation i form av bild, ljud och ljus. Till sin hjälp har de digitala verktyg som datorer, surfplattor och applikationer. Ett annat arbetssätt är att lärare lägger även upp lektionsmaterialet digitalt. Lärarna anpassar undervisning efter elevernas inlärningsbehov och väljer digitala verktyg som passar till lektionsinnehållet. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur SFI lärare skapar undervisning med hjälp av digitala verktyg i samband med språkinlärning för analfabeter. Teori: Tidigare forskning med tydliga resultat inom området saknas, dock finns det en del som tyder på att lärarna kan uppleva osäkerhet i sitt arbete med digitala verktyg. Metod: Fältstudie som följer fyra SFI 1 lärare i en SFI verksamhet på en vuxenutbildning i södra Sverige. Resultat: Lärarna jobbar med digitalisering på individanpassade sätt, lärarnas attityder gentemot digitaliseringen är mest positiva.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS LAU927sv
dc.subjectDigitala verktygsv
dc.subjectDigitaliseringsv
dc.subjectAlfabetiseringsv
dc.subjectSFIsv
dc.subjectAnalfabetersv
dc.subjectIllitteratasv
dc.subjectVuxenutbildningsv
dc.titleDigital Alfabetisering En studie om analfabeters språkinlärning med stöd av digitala verktygsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record