FOLKLIG FUNKTIONSANALYS Ett sätt att göra musikens språk tillgängligt för alla!
Abstract
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att utveckla ett analysverktyg som ett komplement till
stegteorier, klassisk funktionsanalys och andra musikteoretiska hjälpmedel med målet
att vara så enkelt att det kan underlätta den teoretiska och praktiska förståelsen av musik
redan på mellanstadienivå och dessutom vara mer inkluderande av andra kulturer än
den västerländska.
Teori: Uppsatsen utgår ifrån sambanden mellan den diatoniska skalans upphov, deltonsserien
och västerländsk musikteori och söker med hjälp av dessa förklara analytiska problem i
framför allt populärmusik från 1950-2015.
Metod: Utifrån de viktigaste befintliga analysverktygen skapas ett kompletterande verktyg
kallat folklig funktionsanalys. Ett stort antal musikstycken analyseras med detta verktyg
varpå materialet kategoriseras efter harmoniska funktioner och problem, vilka därefter
utkristalliseras och löses.
Resultat: Uppsatsen visar att många analytiska problem i modern populärmusik beror på vilket
perspektiv analytikern anlägger i fråga om den diatoniska skalans beskaffenhet och att
de flesta av problemen helt enkelt försvinner efter antagandet att skalans upphov är ett
naturligt matematiskt förhållande som inte helt korrelerar med det västerländska 12-
tonssystemet, i synnerhet tersintervallen. Uppsatsen visar även att populärmusiken har
utvecklats mot en enklare harmonik med färre västerländskt klassiska drag och fler
folkliga såsom pentatonik och aeolisk modalitet. Analysverktyget som uppsatsen tagit
fram gör det möjligt att med mycket ringa förkunskaper ackompanjera en betydande del
av de senaste sextio årens populärmusik (med stor säkerhet även musik från andra
genrer som sen barock, visor, folkmusik och jazzens standardrepertoar) enbart med
hjälp av funktionsanalys och tack vare detta samtidigt lära sig det musikaliska
hantverket.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-08Author
Lantz, Petter
Keywords
funktionsanalys
naturtoner
skala
populärmusik
globalisering
Series/Report no.
Kandidat
HT19 IPS LAU927
Language
swe