BETYDELSEN AV MUNTLIG FRAMSTÄLLNING I EN JAPANSK SKOLA
Sammanfattning
Sammanfattning
Inledning och bakgrund
Läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet i Japan. Muntlig framställning
återfinns inte i läro- och kursplaner där, så lärarna ställs inte inför en bedömning i
denna förmåga. För att skapa en lärandemiljö där lärares lyhördhet gentemot elevers förförståelse,
frågor och inställning till skolarbete krävs det en interaktion mellan lärare och elev.
Dock beskriver lärarna ett dilemma i ovissheten om eleven förmår använda sin kunskap i
framtiden, liksom lärarens vilja att få gensvar från eleven om att undervisningen nått fram. I
intervjustudien med fem japanska lärare framgår det att de saknar framför allt gensvaret som
en drivkraft i lärandet, liksom den ömsesidiga kommunikationen.
Syfte och frågeställning
Studien har som syfte att undersöka några lärares erfarenheter och uppfattningar gällande
muntlig framställning i Japan. Syftet är att undersöka detta i relation till den bedömning som
behöver göras enligt de krav som ställs i läro- och kursplanerna.
Teori
Litteratur och forskning inom området fenomenologi, social kompetens, den japanska skolan
och elevens skolvardag, specialskolor, utbildning och bedömning.
Metod
Studiens empiri har samlats in utifrån genomförda forskningsintervjuer av fem lärare i Japan,
som arbetar på grundskola och universitet.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-01-08Författare
JÄVERBY, ANNICA
Nyckelord
socialkompetens
fenomenologi
muntlig framställning, japansk skola
japansk skola
Serie/rapportnr.
Master
HT19 IPS PDA253
Språk
swe