Show simple item record

dc.contributor.authorEngå, Michael
dc.contributor.authorJohansson, David
dc.date.accessioned2006-07-06T13:57:17Z
dc.date.available2006-07-06T13:57:17Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/629
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Barns skrivutveckling-En studie av sex barns utveckling från år 1 till år 2 Arbetets art Examensarbete på lärarprogrammet, LAU350, 10 poäng Institution Svenska språket Sidantal 37 Författare Michael Engå och David Johansson Handledare Tore Otterup Tidpunkt Vårterminen 2006 Rapportnummer VT-06-1350-3 Nyckelord Skrivinlärning, skrivutveckling, yngre barn, genus, litteraturstudie Inledning Vi har valt att i detta arbete rikta in oss på barns skrivutveckling och har fått inspirationen till vårt arbete utifrån kursen ”Läs- och skrivinlärning och läs- och skrivutveckling”. En annan orsak är att vi anser att det är viktigt för barn i dagens samhälle att få möjligheten att utveckla sitt skrivande. Om så inte är fallet kan barnet lätt få svårt att tillgodogöra sig det som skolan förväntar sig av henne eller honom. Den som inte kan skriva tappar ett av människans två viktigaste sätt att kommunicera. Att kunna skriva är i det svenska samhället en demokratisk rättighet och med denna färdighet får barnen ytterligare ett verktyg för att kunna vara med och påverka dagens samhälle. Syfte Syftet med vårt arbete är att se hur barns skrivande kan utvecklas mellan år 1 och år 2 i den svenska skolan. För att belysa vårt syfte har vi valt följande frågeställningar: • Vilka olika dimensioner i de studerade barnens skrivande har utvecklats och hur? • Vilken medvetenhet har de studerade barnen själva beträffande sin egen utveckling av skrivandet? • Går det att se några skillnader i utvecklingen av skrivandet mellan flickor och pojkar? Metod Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökning i form av textanalyser och enskilda intervjuer med sex elever, tre flickor och tre pojkar, vars skriftliga alster har studerats. Det material som vi har använt oss av består alltså av tidigare forskning i ämnet skrivutveckling, textanalyser och intervjuer. Slutsatser Barnen har utvecklats i sitt skrivande från år 1 till år 2 genom att de främst blivit bättre på att stava. De har även en viss medvetenhet om sin egen utveckling inom skrivandet. Det går att se vissa skillnader i flickornas och pojkarnas utveckling av skrivandet trots att dessa är mycket små.eng
dc.format.extent121116 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1350-03eng
dc.subjectgenuseng
dc.subjectlitteraturstudieeng
dc.subjectSkrivinlärningeng
dc.subjectskrivutvecklingeng
dc.subjectyngre barneng
dc.titleBarns skrivutveckling-En studie av sex barns utveckling från år 1 till år 2eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record