Barns skrivutveckling-En studie av sex barns utveckling från år 1 till år 2
Abstract
Abstract
Arbetets titel Barns skrivutveckling-En studie av sex barns utveckling från år 1 till
år 2
Arbetets art Examensarbete på lärarprogrammet, LAU350, 10 poäng
Institution Svenska språket
Sidantal 37
Författare Michael Engå och David Johansson
Handledare Tore Otterup
Tidpunkt Vårterminen 2006
Rapportnummer VT-06-1350-3
Nyckelord Skrivinlärning, skrivutveckling, yngre barn, genus, litteraturstudie
Inledning
Vi har valt att i detta arbete rikta in oss på barns skrivutveckling och har fått inspirationen till
vårt arbete utifrån kursen ”Läs- och skrivinlärning och läs- och skrivutveckling”. En annan
orsak är att vi anser att det är viktigt för barn i dagens samhälle att få möjligheten att utveckla
sitt skrivande. Om så inte är fallet kan barnet lätt få svårt att tillgodogöra sig det som skolan
förväntar sig av henne eller honom. Den som inte kan skriva tappar ett av människans två
viktigaste sätt att kommunicera. Att kunna skriva är i det svenska samhället en demokratisk
rättighet och med denna färdighet får barnen ytterligare ett verktyg för att kunna vara med
och påverka dagens samhälle.
Syfte
Syftet med vårt arbete är att se hur barns skrivande kan utvecklas mellan år 1 och år 2 i den
svenska skolan. För att belysa vårt syfte har vi valt följande frågeställningar:
• Vilka olika dimensioner i de studerade barnens skrivande har utvecklats och hur?
• Vilken medvetenhet har de studerade barnen själva beträffande sin egen utveckling av
skrivandet?
• Går det att se några skillnader i utvecklingen av skrivandet mellan flickor och pojkar?
Metod
Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökning i form av textanalyser och
enskilda intervjuer med sex elever, tre flickor och tre pojkar, vars skriftliga alster har
studerats. Det material som vi har använt oss av består alltså av tidigare forskning i ämnet
skrivutveckling, textanalyser och intervjuer.
Slutsatser
Barnen har utvecklats i sitt skrivande från år 1 till år 2 genom att de främst blivit bättre på att
stava. De har även en viss medvetenhet om sin egen utveckling inom skrivandet. Det går att
se vissa skillnader i flickornas och pojkarnas utveckling av skrivandet trots att dessa är
mycket små.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Engå, Michael
Johansson, David
Keywords
genus
litteraturstudie
Skrivinlärning
skrivutveckling
yngre barn
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1350-03
Language
swe