• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Som en lärare… fast i boken” En kvalitativ studie om introduktionsrutor i grundläggande matematikböcker för årskurs 7-9

Abstract
Studiens syfte var att undersöka hur grundläggande läroböcker i matematik för högstadiet kan undvika att eleven får missuppfattningar eller till och med kan korrigera sina eventuella tidigare missuppfattningar inom bråkräkning. Syftet var också att få en uppfattning om hur eleverna använder introduktionsrutorna och vad eleverna lär sig av innehållet. Studien har sin grund i det sociokulturella perspektivet och mer specifikt i aktivitetsteorin. En didaktisk tetraeder med ett matematiskt läromedel som artefakt i centrum har varit utgångspunkten. Studien baseras också på didaktiska teorier om hur missuppfattningar förebyggs inom bråkräkning. Data har samlats in genom en kvalitativ textanalys där grundläggande matematikböcker har undersökts. Fyra böcker på grundläggande nivå för årskurs 7-9 valdes ut för analys. Fem vanligt förekommande missuppfattningar enligt forskningen valdes ut och blev basen i analysverktyget. I studien har också ingått tre fokusgruppssamtal med totalt nio elever som kan sägas befinna sig i matematiksvårigheter. Gemensamt för de här eleverna är att de arbetar i en grundläggande matematikbok medan den övriga klassen har en annan matematikbok. Resultatet visade att läromedlen inte alltid, tagit hänsyn till eller haft kunskap om den forskning som handlar om hur missuppfattningar kan undvikas inom bråkräkning, när de konstruerat introduktionsrutorna. Vidare visade resultatet på att eleverna läser introduktionsrutorna i olika stor utsträckning och att de läser dem först och främst för att lära sig en metod för att på så sätt kunna lösa de efterföljande talen. Ett annat resultat från fokusgrupperna var att eleverna har svårt att förstå innehållet i introduktionsrutorna, framför allt tycker de att texten är svår att förstå.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63045
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_63045_1.pdf (1.042Mb)
Date
2020-01-15
Author
Nordin Skoglund, Maria
Fahlgren Wallskog, Terese
Keywords
Introduktionsrutor
Missuppfattningar
Bråkräkning
Matematik
Läroböcker
Kvalitativ textanalys
Fokusgrupper
Series/Report no.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV