• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läslyftets betydelse med fokus på läsförståelse av faktatexter En kvalitativ studie av några mellanstadielärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse hur tolv mellanstadielärare på tre olika skolor utvecklat undervisningen kring läsförståelse av faktatexter utifrån Läslyftets betydelse. Specifikt fokus riktas mot elever i svårigheter att förstå faktatexter de läst. Teori: Studiens teoretiska ramverk i vår uppsats var utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och det är genom denna teori resultatet diskuterades. Metod: För att besvara våra frågeställningar har vi i vår studie en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer ligger till grund för resultatet. För att få tillgång till lärares beskrivningar härrör från har vi i denna studie genomfört intervjuer med tolv lärare på mellanstadiet. Vi har tagit inspiration från Brymans (2018) tematiska analysmodell vid bearbetning och analys av studiens empiri. Resultat: Sammanfattningsvis visades vårt resultat på en stor enighet kring att fler ämneslärare borde involverats i Läslyftet. Detta ses som en möjlighet för att därmed utveckla kunskapen kring undervisningen genom allas kompetens och ge en bättre samsyn, särskilt i beaktande av elever i svårigheter att förstå faktatexter. Det lärarna upplevde som mest betydelsefullt med Läslyftet var att det gavs tid att diskutera och reflektera. De flesta av respondenterna visande på en enighet att använda och utveckla undervisningen kring lässtrategier, textsamtal, och begreppsförståelse för att utveckla läsförståelsen av faktatexter, särskilt för de elever som har svårt med läsförståelsen. Å andra sidan framgick det av respondenternas svar att enskild undervisning användes på olika sätt och olika mycket, vilket flera beskrev som negativt särskilt för elever i svårigheter att förstå. Speciallärarna var ej delaktiga i Läslyftet, vilket respondenterna betraktade som en brist.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63046
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_63046_1.pdf (635.5Kb)
Date
2020-01-15
Author
Gemrud, Pernilla
Ingemalm, Karin
Keywords
Läslyftet
kollegiala lärandet
läsförståelse
faktatexter
lässtrategier
Series/Report no.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV