dc.contributor.author | Lilja, Pernilla | |
dc.contributor.author | Hedin-Ryan, Annelie | |
dc.date.accessioned | 2020-01-15T12:50:12Z | |
dc.date.available | 2020-01-15T12:50:12Z | |
dc.date.issued | 2020-01-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63047 | |
dc.description.abstract | Syfte
Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som
kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en
gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka aspekter är centrala för att samtalsmattan
ska fungera som ett AKK- hjälpmedel? Hur fungerar samtalsmattan som ett AKK- hjälpmedel
för eleven att uttrycka åsikter och känslor? Vilka strategier behöver man som samtalsledare?
Hur fungerar samtalsmattan ur kommunikationssynpunkt vid utvärdering av skol- och
elevarbeten.
Teori
Studiens teoretiska utgångspunkt var det sociokulturella perspektivet där språket och de
kommunikativa processerna är centrala för lärande och utveckling. Vi tittade även med ett
relationellt perspektiv på studien, där samspelet mellan personer är i fokus. Slutligen använde
vi oss av samtalsanalys där fokus är på vad som händer i samspelet.
Metod
Studien utfördes på två skolor, varav en är grundsärskola och den andra grundsärskola
/gymnasiesärskola. Metoden var en kvalitativ undersökning med videofilmning och
transkribering av tal och kroppsspråk. Vid tolkning av datamaterialet använde vi oss av
metoden samtalsanalys.
Resultat
I resultaten framgick att samtalsledaren hade en stor betydelse för hur samtalsmattan
fungerade som AKK- stöd för eleven. Att eleverna hade inflytande och var delaktiga i
samtalet uppmärksammade vi som betydelsefullt för metoden samtalsmattan som ett
fungerande AKK- hjälpmedel. I resultaten framgick även att när det gällde förmågan att tolka
bilder skiljde sig eleverna på de två skolorna åt. Eleverna på skola ett tolkade symbolerna på
schemabilderna som till viss del var abstrakta och eleverna på skola två tolkade konkreta
bilder. Vid kartläggande samtal med samtalsmattan fick barnen och ungdomarna en tydligare
bild av sina åsikter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-IPS-SLP610 | sv |
dc.subject | Grundsärskola | sv |
dc.subject | samtalsmatta | sv |
dc.subject | språksvårigheter | sv |
dc.subject | AKK | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | inflytande | sv |
dc.title | Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |