Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge
Abstract
Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska
arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida
kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta
del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. På så sätt ville
vi få större förståelse för det specialpedagogiska arbetet med och kring elever i
matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge. De teoretiska utgångspunkterna har
hämtats från Internationell och jämförande pedagogik och ett relationellt perspektiv, vilket
innebär att det specialpedagogiska arbetet med och kring elever i matematiksvårigheter har
studerats i en omgivande kontext och att studien utgår från att omgivningen påverkar elevers
skolproblem.
För att få en ökad förståelse kring de specialpedagogiska yrkesrollerna och arbetet med och
kring elever i matematiksvårigheter använde vi oss av en kombination av litteraturstudier,
kvalitativa semistrukturerade intervjuer och konkreta fallbeskrivningar, så kallade vinjetter. I
vårt fall syftade litteraturen i första hand till att se det omgivande sammanhanget samtidigt
som intervjuerna och vinjetterna kunde ge exempel på det vardagliga specialpedagogiska
arbetet med och kring elever i matematiksvårigheter. Totalt gjordes sex intervjuer, fördelade
på två olika skolor i Sverige, två olika skolor i Finland, en intervju på en norsk skola och en
på ett norskt kommungemensamt PPT-kontor (pedagogisk-psykologisk tjeneste). Alla
intervjuade hade en akademisk specialpedagogisk utbildning av den typ att man efter examen
förväntas kunna arbeta med elever i matematiksvårigheter samt erfarenhet av 11-åriga elever i
matematiksvårigheter. Vinjetterna användes som en del av intervjun.
Under arbetets gång har det blivit tydligt att utgångspunkten för det specialpedagogiska
arbetet liknar varandra i ländernas skollagar. På grund av att skolsystemen är starkt påverkade
av det omgivande samhället och dess historia, så skiljer sig arbetet med elever i
matematiksvårigheter åt i praktiken. Länderna skiljer sig åt både vad det gäller utbildning, de
specialpedagogiska yrkesrollernas utformning och vilken typ av specialundervisning som
anses vara till elevens bästa. Den svenska skolan kännetecknas av politiska beslut och en
ständig följd av reformer, i Finland är skolsystemet stabilt och i Norge utmärker sig skolan
genom sin stora lokala variation. En stor del av det som har framkommit i resultatet gäller inte
bara arbetet med elever i matematiksvårigheter utan kan anses vara mer generella kunskaper
kring de specialpedagogiska stödsystemens uppbyggnad i Sverige, Finland och Norge.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-15Author
Gustafsson, Ulrika
Josefsson, Christina
Westin, Susanne
Keywords
specialpedagogik
specialpedagogiska yrkesroller
speciallärare
specialpedagog
matematiksvårigheter
Series/Report no.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Language
swe