Show simple item record

dc.contributor.authorLundström, Lisa
dc.date.accessioned2020-01-16T08:41:41Z
dc.date.available2020-01-16T08:41:41Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63054
dc.description.abstractSyftet med studien är att öka kunskapen om hur användandet av undantagsbestämmelsen uppfattas i en skolpraktik på högstadiet främst utifrån ämnet matematik. Frågeställningar: • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger undantagsbestämmelsens funktion i skolsystemet? • Hur ser erfarenheter av undantagsbestämmelsen ut i matematik på högstadiet? • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger bestämmelsen i förhållande till matematik? Metoden som används är kvalitativa intervjuer som är halvstrukturerade. Urvalsgruppen för studien är två rektorer, tre matematiklärare och två specialpedagoger. Resultatet visar att undantagsbestämmelsens funktion uppfattas som positiv men att den är svår att tolka då formuleringen av lagtexten anses otydlig. Arbetet och rutiner kring bestämmelsen på skolor varierar. Erfarenheter av bestämmelsen i matematik på högstadiet tycks vara få. Matematik verkar vara ett särskilt svårt ämne att koppla till bestämmelsen. Förhållandet mellan matematikhinder och undantagsbestämmelsen har få givna kopplingar. Dyskalkyli, föreställningsförmåga och arbetsminne är de möjliga kopplingar som nämns. Uppfattningen är att extra anpassningar och särskilt stöd oftast kan lösa de hinder som uppstår inom matematik för elever. Tolkningsutrymmet i styrdokument skapar moraliska dilemman som lärare ställs inför vid bedömning och eventuell aktualisering av undantagsbestämmelsen. Lärare påverkas av yttre påtryckningar som kan inverka på deras bedömningsarbete där bestämmelsen kan vara en del. Med anledning av att bestämmelsen anses svår att tolka och särskilt komplicerad att koppla till matematik borde varje enskilt fall noggrant diskuteras lokalt med den expertis som finns att tillgå.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SLP610sv
dc.subjectundantagsbestämmelsensv
dc.subjecttolkning av styrdokumentsv
dc.subjectbetygsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectmatematikhindersv
dc.subjectelever i matematiksvårighetersv
dc.titleVilken roll har undantagsbestämmelsen i matematik? En intervjustudie med rektorer, lärare och specialpedagoger på högstadietsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record