dc.contributor.author | Karlsson, Marietth | |
dc.contributor.author | Kronberg Karlsson, Inger | |
dc.date.accessioned | 2020-01-16T08:56:53Z | |
dc.date.available | 2020-01-16T08:56:53Z | |
dc.date.issued | 2020-01-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63056 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det icke-verbala och verbala kommunikativa samspelet såg ut för elever i grundsärskolan vid robotprogrammering. Studien har som utgångspunkt följande forskningsfrågor:
• Hur ser den icke-verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering?
• Hur ser den verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering?
Teori: De perspektiv som studiens teoridel tar upp är de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt- och relationellt perspektiv. Lärande, tänkande och handlande beskrivs utifrån ett sociokulturellt perspektiv där samspelet mellan individer och grupper är i fokus. Nästa perspektiv som beskrivs i studien är Gärdenfors fyra lärandeperspektiv samt Vygotskij och Deweys lärandeperspektiv.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats och fallstudie som metod. Empirin från våra elevobservationer, film- och ljudinspelningar, reflektionsanteckningar, fokusgrupper och den kvantitativa enkäten har beskrivits, bearbetats och analyserats utifrån studiens forskningsfrågor.
Resultat: Resultatet visade att det verbala kommunikativa samspelet ökade vid elevstyrda aktiviteter samt när eleverna visste vad de skulle göra och kände sig trygga i aktiviteten, i detta fall med robotprogrammering som verktyg. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-IPS-SLP610 | sv |
dc.subject | Fallstudie | sv |
dc.subject | grundsärskola | sv |
dc.subject | språksvårigheter | sv |
dc.subject | icke-verbalt | sv |
dc.subject | verbalt | sv |
dc.subject | kommunikativt samspel | sv |
dc.subject | digitalisering | sv |
dc.subject | robotprogrammering | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.subject | intresse | sv |
dc.title | Kommunikativt samspel icke-verbalt och verbalt med robotprogrammering som verktyg och metod i grundsärskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |