dc.contributor.author | Streith, Viktoria | |
dc.contributor.author | Thimberg, Anna | |
dc.date.accessioned | 2020-01-16T11:54:57Z | |
dc.date.available | 2020-01-16T11:54:57Z | |
dc.date.issued | 2020-01-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63070 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver rektor skolans arbete med förtroendefulla relationer mellan lärare och elev? Hur sker det systematiska kvalitetsarbetet av förtroendefulla relatio-ner mellan lärare och elev? Vilka möjligheter och hinder finns enligt rektor för att leda ett re-lationsarbete på skolan?
Teori: Studien är en kvalitativ undersökning. Bearbetning av data har skett utifrån en feno-menologisk metodologi. För att tolka och förstå har analysen av resultatet genomförts utifrån en systemteoretisk ansats med tyngdpunkt i Bergs teorier om frirummet.
Metod: Empirin är insamlad utifrån semistrukturerade intervjuer med fyra rektorer vilka tjänstgör i fyra olika kommuner och ansvarar för grundskolans senare år, årskurs 7-9.
Intervjuerna genomfördes på respektive arbetsplats och spelades in för att transkriberas. Re-sultatet kategoriserades sedan tematiskt utifrån frågeställningarna.
Resultat: I resultatet kan utläsas att rektors ledarskap i ett arbete med förtroendefulla relat-ioner mellan lärare och elev sker i begränsad omfattning. Rektorer upplever att lärarens för-måga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer påverkas i stor omfattning av lära-rens personliga egenskaper. Det framkommer således att rektor i samtal med läraren snarare fokuserar på arbetet med extra anpassningar än lärarens förmåga att skapa relationer med ele-verna. I analysen synliggörs det frirum som rektor kan upptäcka och erövra för att initiera och upprätthålla ett arbete med förtroendefulla relationer inom ett systemteoretiskt perspektiv som inbegriper organisation-, grupp- och individnivå. Det framkommer även att det finns en god vilja och ett intresse från rektorerna att driva ett utvecklingsarbete med specialpedago-giskt fokus där relationen har en betydelsefull roll för elevens utveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-IPS-SPP610 | sv |
dc.subject | rektor | sv |
dc.subject | skolutveckling | sv |
dc.subject | värdegrund | sv |
dc.subject | främjande | sv |
dc.subject | relationer | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.title | Rektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudie | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |