Visa enkel post

dc.contributor.authorStreith, Viktoria
dc.contributor.authorThimberg, Anna
dc.date.accessioned2020-01-16T11:54:57Z
dc.date.available2020-01-16T11:54:57Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63070
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver rektor skolans arbete med förtroendefulla relationer mellan lärare och elev? Hur sker det systematiska kvalitetsarbetet av förtroendefulla relatio-ner mellan lärare och elev? Vilka möjligheter och hinder finns enligt rektor för att leda ett re-lationsarbete på skolan? Teori: Studien är en kvalitativ undersökning. Bearbetning av data har skett utifrån en feno-menologisk metodologi. För att tolka och förstå har analysen av resultatet genomförts utifrån en systemteoretisk ansats med tyngdpunkt i Bergs teorier om frirummet. Metod: Empirin är insamlad utifrån semistrukturerade intervjuer med fyra rektorer vilka tjänstgör i fyra olika kommuner och ansvarar för grundskolans senare år, årskurs 7-9. Intervjuerna genomfördes på respektive arbetsplats och spelades in för att transkriberas. Re-sultatet kategoriserades sedan tematiskt utifrån frågeställningarna. Resultat: I resultatet kan utläsas att rektors ledarskap i ett arbete med förtroendefulla relat-ioner mellan lärare och elev sker i begränsad omfattning. Rektorer upplever att lärarens för-måga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer påverkas i stor omfattning av lära-rens personliga egenskaper. Det framkommer således att rektor i samtal med läraren snarare fokuserar på arbetet med extra anpassningar än lärarens förmåga att skapa relationer med ele-verna. I analysen synliggörs det frirum som rektor kan upptäcka och erövra för att initiera och upprätthålla ett arbete med förtroendefulla relationer inom ett systemteoretiskt perspektiv som inbegriper organisation-, grupp- och individnivå. Det framkommer även att det finns en god vilja och ett intresse från rektorerna att driva ett utvecklingsarbete med specialpedago-giskt fokus där relationen har en betydelsefull roll för elevens utveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SPP610sv
dc.subjectrektorsv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.subjectvärdegrundsv
dc.subjectfrämjandesv
dc.subjectrelationersv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.titleRektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudiesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post