dc.contributor.author | Maj, Anna | |
dc.contributor.author | Jovander, Cathrine | |
dc.date.accessioned | 2020-01-16T12:01:47Z | |
dc.date.available | 2020-01-16T12:01:47Z | |
dc.date.issued | 2020-01-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63071 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring
begreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur
förskollärarna resonerar kring att arbeta inkluderande i förskolan med fokus på barn i behov av
särskilt stöd.
Centrala frågeställningar i föreliggande studie är följande:
1. Hur tolkar förskollärare begreppet inkludering?
2. Hur resonerar förskollärare kring förutsättningar för att arbeta inkluderande i
förskolan?
3. Vilka barn anses vara i behov av särskilt stöd av förskollärare?
Teori: Barnets lärande och utveckling påverkas av de sociala sammanhang som barnet ingår i.
Samspel, språk och kommunikation är grundläggande aspekter i lärprocesserna (Dysthe, 2013).
Förskollärarnas uppfattningar om barns olika behov och förutsättningar ligger till grund för hur
det enskilda barnet blir bemött och vilket stöd barnet får i förskolans verksamhet. Med dessa
utgångspunkter har den kvalitativa studien förankring i sociokulturellt perspektiv på lärande
och specialpedagogiska perspektiv som kategoriskt, relationellt och dilemmaperspektiv.
Metod: Den föreliggande undersökningen grundar sig i en kvalitativ studie med
halvstrukturerade intervjuer. I den kvalitativa forskningsansatsen visar forskaren intresse för att
studera hur människor uppfattar och tolkar verkligheten i relation till sina egna erfarenheter och
kunskaper (Backman, 2008).
Resultat: Begreppet inkludering tolkas av de flesta förskollärare som att alla barn är välkomna
till förskolan oavsett sina behov och förutsättningar. Mångfald och olikheter ses som tillgångar
i den inkluderande förskolan. Några förskollärare anser att begreppet inkludering ska ses som
en vision och ett strävansmål som kan vara svårt att förverkliga i den pedagogiska
verksamheten. För att det ska vara möjligt att inkludera barn i behov av särskilt stöd behöver
verksamheten anpassas utifrån det enskilda barnet. Förskollärarna anser att ett gemensamt
förhållningssätt, förvärvande av nya kunskaper samt utformning av lärmiljöer är betydelsefulla
förutsättningar för ett inkluderande arbetssätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19-IPS-SPP610 | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | barn i behov av särskilt stöd | sv |
dc.subject | skolan | sv |
dc.subject | förskolan | sv |
dc.subject | förhållningssätt | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | miljö | sv |
dc.title | Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |