Show simple item record

dc.contributor.authorOskarsson, Line
dc.contributor.authorGlimfjord, Camilla
dc.date.accessioned2020-01-16T12:08:02Z
dc.date.available2020-01-16T12:08:02Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63072
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fem förskoleområden i två olika kommuner resonerar med utgångspunkt i sina erfarenheter kring möjligheter och hinder i bemötandet av barn som visar ett utagerande beteende. Studien har tagit sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats, då vi resonerat utifrån en konkret situation med fokus på pedagogers erfarenheter och upplevelser av att möta barn som visar ett utagerande beteende. Empirin har samlats in genom en kvalitativ metod som utgår från en vinjett med fyra öppna frågor att besvara. Vinjetten beskriver en för oss vardagsnära situation, som visar hur pedagogen Cilla möter Adrian, 5 år, vid en samlingssituation. Totalt 86 pedagoger har deltagit i studien. Empirin har analyserats med inspiration från en kvalitativ analysmodell, då liknande områden ur empirin har förts samman och bildat nya mönster och ny förståelse. I resultatet framkommer att pedagogernas beskrivna agerande många gånger sammanfaller med vilka möjligheter de ser i verksamheten. Samtidigt beskriver respondenterna hinder såsom avsaknad av de önskemål de har för sin verksamhet. Många respondenter beskriver hur de skulle agerat för att förbereda inför samlingen. De beskriver också hur de skulle agerat efter samlingen för att möta Adrian på ett bra sätt. Vikten av en tydlig struktur och goda relationer lyfts. Det ses också som viktigt att som pedagog kunna behålla sitt lugn. Barngruppernas storlek i kombination med för få pedagoger, ses av respondenterna som hinder i verksamheten. Även tidspress som leder till pedagogers stress och många barn i behov av olika sorters stöd beskrivs som hinder. Önskemål för verksamheten handlar om ökad samsyn i arbetslaget, mer kunskaper och förändringar i förskolans organisation. Det förekommer också respondenter som inte ser några hinder och inte önskar förändra sin verksamhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SPP610sv
dc.subjectRelationersv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectbarnsynsv
dc.subjectutagerande beteendesv
dc.subjectförskolasv
dc.titleMöjligheter och Hinder En vinjettstudie om pedagogers resonemang om barn som upplevs utagerande i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record