Show simple item record

dc.contributor.authorBergenheim, Christina
dc.contributor.authorLarsson, Maria
dc.date.accessioned2020-01-16T12:19:47Z
dc.date.available2020-01-16T12:19:47Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63073
dc.description.abstractI Sverige har specialpedagogiken av tradition framförallt fokuserat på elever med lägre begåvning. Särskilt begåvade elever har bra förutsättningar att klara sina studier i skolan med goda resultat. Den särskilda begåvningen innebär styrkor och förmågor, men kan även bidra till att eleven får svårt att passa in. I talet om särskilt begåvade elever förväxlas elevgruppen ofta med de högpresterande eleverna. Forskning, Skolverket och Skolinspektionen har uppmärksammat komplexiteten kring de särskilt begåvade elevernas skolsituationer. Statistiskt sett ska det finnas minst en särskilt begåvad elev i varje klass. Ändå har vi inte tillräckligt mycket kunskap om elevgruppen eller deras upplevelser av skolan. Studiens syfte var att undersöka några särskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer. De teoretiska perspektiven som ligger till grund för studien, är hämtade ur specialpedagogikens teoretiska utgångspunkter. Studiens metod är en kvalitativ intervjuundersökning och den är hermeneutisk inspirerad. Studiens resultat visar att de särskilt begåvade elever som har mest positiva upplevelser av skolsituationer, är de som har fått accelerera. Respondenterna belyser även dilemman i skolans organisation, som de benämner systemet. I intervjuerna beskriver eleverna att lärarna har ett komplext uppdrag. Samtliga respondenter anser att särskild begåvning ska finnas med i lärarutbildningen och att det är nödvändigt med fortbildning för redan utbildade lärare. Studien belyser att en förståelse och kunskap om dessa elever skulle kunna bidra till att förbättra de särskilt begåvade elevernas skolgång. I ett specialpedagogiskt perspektiv är det relevant att undersöka deras upplevelser av skolan, då de är en elevgrupp med utmaningar och behov.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SPP610sv
dc.subjectSärskilt begåvadsv
dc.subjectupplevelser av särskild begåvningsv
dc.subjectskolsituationersv
dc.subjectdölja sin begåvningsv
dc.subjectkognitiv förmågasv
dc.subjectunderstimulanssv
dc.subjectledningsv
dc.subjectstimulanssv
dc.subjectaccelerationsv
dc.subjectrelationersv
dc.subjectskolans organisationsv
dc.titleSärskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer Åtta elevintervjuer om upplevelser av den särskilda begåvningen i skolan “skolan skulle kunna vara ett paradis”sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record