Show simple item record

dc.contributor.authorEngström, Åsa
dc.contributor.authorOlinder, Mimmi
dc.date.accessioned2020-01-16T12:27:09Z
dc.date.available2020-01-16T12:27:09Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63074
dc.description.abstractSyfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna. Teori: studiehandledning på modersmålet är en viktig insats för nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, speciellt för högstadieelever. Syftet är att ge dem förutsättningar att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och förhoppningsvis bli behöriga till gymnasiet. Rektorn på skolan bestämmer hur studiehandledningen ska organiseras. Studien baseras på systemteorin och syftet är att se hur olika system kan påverka studiehandledningen. Metod: studien är en kvalitativ studie och baseras på kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetod. Empirin tolkas utifrån en hermeneutisk ansats. Resultat: resultatet visar att samverkan upplevs viktig för deltagarna och att det är flera faktorer som påverkar hur samverkan fungerar och att det finns olika uppfattning hur organisationen kring samverkan ska se ut. Studien visar tendenser på att utformningen av studiehandledningen ser olika ut på skolorna. Hur utformningen och organisationen ser ut påverkar om studiehandledningen utformas efter elevens behov och blir den stödinsats som den är tänkt att vara. Studiens resultat visar att det inte är självklart att specialpedagogen är involverad i studiehandledning i dagsläget men att många av deltagarna önskar det, främst utifrån specialpedagogens handledande roll.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SPP610sv
dc.subjectStudiehandledningsv
dc.subjectnyanländasv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectutformningsv
dc.subjectstödinsatssv
dc.subjectorganisationsv
dc.titleStudiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record