Visa enkel post

dc.contributor.authorBlad, Carina
dc.contributor.authorHedlund, Malin
dc.contributor.authorSärnholm, Ida
dc.date.accessioned2020-01-16T12:57:25Z
dc.date.available2020-01-16T12:57:25Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63078
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen. Teori: Systemteorin används i denna studie som teoretiskt ramverk med fokus på de centrala begreppen; helhet och delar, relationer, här-och-nu-tänkande, cirkularitet samt möten mellan och inom system. Metod: Datainsamlingen sker i denna studie genom en digital vinjett som skickats ut till tre utvalda grundskolor. Analysen av empirin sker utifrån en hermeneutisk tolkningsprocess som genomförs med ett abduktivt förhållningssätt. Ansatsen är av kvalitativ art med öppna frågor som ställs till ett avgränsat målinriktat bekvämlighetsurval. Resultat: Resultatet visar sammanfattningsvis att specialpedagogisk handledning kan bidra till utveckling, både inom och mellan deltagarna samt i organisationen, om tillräckliga förutsättningar finns. Respondenterna uttrycker en efterfrågan på handledning och en förväntan på att den specialpedagogiska handledningen ska leda till förändring. Den specialpedagogiska handledningen ses som ett forum för kollegialt lärande, där olika dilemman kan lyftas och bearbetas - ett forum med eleven i fokus.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SPP610sv
dc.subjectspecialpedagogisk handledningsv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjecthandledningsv
dc.subjectarbetslagsv
dc.titleHandledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post