Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen
Abstract
Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på
fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet
utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur lärare ser på daglig fysisk
aktivitet inom ramen för hela skoldagen, om lärares undervisning innehåller fysiska
inslag och om dessa inslag i så fall är kopplade till undervisningsinnehållet eller en
separat aktivitet, samt vilka möjligheter och hinder lärare ser med att i sin
undervisning implementera läroplanens skrivning om att skolan ska sträva efter att
erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.
Teori: De teoretiska utgångspunkter som har legat till grund för denna uppsats är
Bronfenbrenners ekologiska systemteori och tanken om att olika system och nivåer, så
som stat, huvudman, familj, grannskap och kamratgrupp, på olika sätt påverkar
skolans och lärares arbete med att främja daglig fysisk aktivitet i skolan. Därtill har
två specialpedagogiska perspektiv använts, det kategoriska och det relationella, vilka
också kopplats till en patogen och en salutogen inriktning på hälsa.
Metod: En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt intervjuades 12 lärare
som arbetar på låg- och mellanstadiet i tre olika kommuner.
Resultat: Lärarna i studien anser att läroplanens skrivning ”Skolan ska även sträva efter att
erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen” är öppen för
tolkning. Att eleverna erbjuds att röra på sig under raster och lektioner i idrott och
hälsa är ett sätt att tolka läroplanen, ett annat att den fysiska aktiviteten även ska vara
en del av lektionerna.
Majoriteten av lärarna i studien använder sig i större eller mindre utsträckning av
fysisk aktivitet i sin undervisning. Det vanligaste fysiska inslaget under lektionerna är
någon form av rörelsepaus som inte är kopplad till undervisningsinnehållet och flera
lärare uttrycker att de tycker att det är svårt att koppla den fysiska aktiviteten till
undervisningen i de teoretiska ämnena.
Flertalet av lärarna i studien ser stora möjligheter med att använda sig av fysisk
aktivitet i sin undervisning eftersom det är de själva som i stor utsträckning planerar
sin verksamhet och undervisning. Många ser fördelar med den fysiska aktiviteten i
form av exempelvis piggare och mer koncentrerade elever som lättare tar till sig
undervisningen. De hinder som lärarna kan se med att implementera läroplanens
skrivning om fysisk aktivitet i sin undervisning är exempelvis sin egen kompetens,
tidsaspekten, en lärmiljö som är möblerad för stillasittande och omotiverade elever.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-16Author
Bernspång, Laila
Lidmer, Malin
Keywords
Fysisk aktivitet
läroplan
hälsofrämjande
förebyggande insatser
Series/Report no.
Magister
VT19-IPS-SPP610
Language
swe