• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbarhetsredovisningens framtid Hur svenska företag kommunicerar sina hållbarhetsaktiviteter via sociala medier

Abstract
Syfte : Syftet med denna studie var att fördjupa förståelsen av hur svenska företag kommunicerar sina hållbarhetsaktiviteter till sina intressenter via sociala medier. Metod : Vi har utfört manuella sökningar med utvalda nyckelord på Vattenfall AB:s och H & M Hennes & Mauritz AB: s (H&M) webbplatser och sociala medier, för att identifiera relevanta sökträffar. Vi har kategoriserat sökträffarna enligt två kommunikationsstrategier: självcentrerad envägskommunikation och interagerande tvåvägskommunikation. För att undersöka hur dessa företag kommunicerar, innehåller denna studie även en kvalitativ textanalys av utvalda facebookinlägg. Resultat : Den insamlade datan visade att den självcentrerade kommunikationsstrategin användes betydligt mer än den interagerande strategin. Datan visade, i enskilda fall, på en interagerande tvåvägskommunikation. Dessa var dock endast på H&M:s sociala medier. Slutsatsen är att H&M och Vattenfall AB inte fullt nyttjar de kommunikativa fördelarna som sociala medier möjliggör. Studiens bidrag och originalitet: H&M och Vattenfall AB är globala företag och båda har varit med på Global Fortune 500-listan de senaste fem åren. På grund av deras position inom sina branscher har de varit studieobjekt för tidigare forskning. Det har också gjorts studier om organisationers användning av sociala medier för kommunikation. Dock har ingen studie undersökt dessa företags användning av olika kommunikationsstrategier på sociala medier för att kommunicera sina hållbarhetsaktiviteter till sina intressenter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63139
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_63139_1.pdf (2.734Mb)
Date
2020-01-24
Author
Malmberg, Filip
Ershag, Carl
Series/Report no.
Ekonomistyrning
19-20-1
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV