Hållbarhetsredovisningens framtid Hur svenska företag kommunicerar sina hållbarhetsaktiviteter via sociala medier
Abstract
Syfte : Syftet med denna studie var att fördjupa förståelsen av hur svenska företag
kommunicerar sina hållbarhetsaktiviteter till sina intressenter via sociala medier.
Metod : Vi har utfört manuella sökningar med utvalda nyckelord på Vattenfall AB:s
och H & M Hennes & Mauritz AB: s (H&M) webbplatser och sociala medier, för att
identifiera relevanta sökträffar. Vi har kategoriserat sökträffarna enligt två
kommunikationsstrategier: självcentrerad envägskommunikation och interagerande
tvåvägskommunikation. För att undersöka hur dessa företag kommunicerar,
innehåller denna studie även en kvalitativ textanalys av utvalda facebookinlägg.
Resultat : Den insamlade datan visade att den självcentrerade
kommunikationsstrategin användes betydligt mer än den interagerande strategin.
Datan visade, i enskilda fall, på en interagerande tvåvägskommunikation. Dessa var
dock endast på H&M:s sociala medier. Slutsatsen är att H&M och Vattenfall AB inte
fullt nyttjar de kommunikativa fördelarna som sociala medier möjliggör.
Studiens bidrag och originalitet: H&M och Vattenfall AB är globala företag och
båda har varit med på Global Fortune 500-listan de senaste fem åren. På grund av
deras position inom sina branscher har de varit studieobjekt för tidigare forskning.
Det har också gjorts studier om organisationers användning av sociala medier för
kommunikation. Dock har ingen studie undersökt dessa företags användning av olika
kommunikationsstrategier på sociala medier för att kommunicera sina
hållbarhetsaktiviteter till sina intressenter.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-01-24Author
Malmberg, Filip
Ershag, Carl
Series/Report no.
Ekonomistyrning
19-20-1
Language
swe