Professionalism, lärare och läroböcker – En studie av läroböcker och lärares professionalism i gymnasieskolan och grundskolans senare åldrar
Abstract
Abstract
Titel Professionalism, lärare och läroböcker
– En studie av läroböcker och lärares professionalism i gymnasieskolan
och grundskolans senare åldrar
Institution Göteborgs universitet sociologiska institutionen
Arbetets art Examensarbete
Sidantal 36
Författare Mikael Andersson och Björn Johansson
Handledare Fredrika Lagergren
Tidpunkt Vårterminen 2006
Syfte Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares professionalism
kopplat till användningen av läroböcker i grundskolans högstadium
och i gymnasieskolan.
Material och Metod Denna uppsats består av två undersökningar. Den första är en läroboksundersökning
av läroböcker i svenska för grundskolans högstadium
och gymnasieskolan. Den andra är tio lärarintervjuer med
lärare på ovannämnda nivåer i skolväsendet. Metoden är en kvalitativ
textanalys av läroböcker. Resultaten av läroboksundersökningen
beläggs dock med en kvantitativ metod.
Slutsatser Undersökningen vill påvisa följande slutsatser: Dagens läroböcker
i svenska på högstadiet och på gymnasiet uppfyller kursplanerna
genomgående väl men de kan inte uppfylla dem till fullo. Det går
med andra ord inte att enbart undervisa efter läroboken för att uppfylla
kursplanernas mål. Läraren måste vara professionell nog att
fylla den lucka som här uppkommer. Den professionelle läraren
varierar sin undervisning och använder olika typer av material i
undervisningen. Den professionelle läraren gör även pedagogiska
val efter klassen, gruppen och eleven. Vi tycker oss kunna se en
tendens att högstadielärare samarbetar mer och deras undervisning
är mer påverkad av andra svensklärare på skolan. På gymnasiet
verkar skillnaderna mellan olika lärare vara större troligen beroende
på att utbildningen där är programstyrd och skillnaderna mellan
olika lärare och olika program kan vara ganska stora. Högstadiet
verkar i något större grad än gymnasiet ha läroboken i centrum
med läromedel som övningsböcker kretsande kring denna.
Nyckelord Professionalism, lärare, läroböcker, kursplan, svenska i grundskolan
och svenska i gymnasieskolan.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Andersson, Mikael
Johansson, Björn
Keywords
svenska i grundskolan
svenska i gymnasieskolan
Professionalism
lärare
läroböcker
kursplan
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2490-01
Language
swe