• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Professionalism, lärare och läroböcker – En studie av läroböcker och lärares professionalism i gymnasieskolan och grundskolans senare åldrar

Sammanfattning
Abstract Titel Professionalism, lärare och läroböcker – En studie av läroböcker och lärares professionalism i gymnasieskolan och grundskolans senare åldrar Institution Göteborgs universitet sociologiska institutionen Arbetets art Examensarbete Sidantal 36 Författare Mikael Andersson och Björn Johansson Handledare Fredrika Lagergren Tidpunkt Vårterminen 2006 Syfte Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares professionalism kopplat till användningen av läroböcker i grundskolans högstadium och i gymnasieskolan. Material och Metod Denna uppsats består av två undersökningar. Den första är en läroboksundersökning av läroböcker i svenska för grundskolans högstadium och gymnasieskolan. Den andra är tio lärarintervjuer med lärare på ovannämnda nivåer i skolväsendet. Metoden är en kvalitativ textanalys av läroböcker. Resultaten av läroboksundersökningen beläggs dock med en kvantitativ metod. Slutsatser Undersökningen vill påvisa följande slutsatser: Dagens läroböcker i svenska på högstadiet och på gymnasiet uppfyller kursplanerna genomgående väl men de kan inte uppfylla dem till fullo. Det går med andra ord inte att enbart undervisa efter läroboken för att uppfylla kursplanernas mål. Läraren måste vara professionell nog att fylla den lucka som här uppkommer. Den professionelle läraren varierar sin undervisning och använder olika typer av material i undervisningen. Den professionelle läraren gör även pedagogiska val efter klassen, gruppen och eleven. Vi tycker oss kunna se en tendens att högstadielärare samarbetar mer och deras undervisning är mer påverkad av andra svensklärare på skolan. På gymnasiet verkar skillnaderna mellan olika lärare vara större troligen beroende på att utbildningen där är programstyrd och skillnaderna mellan olika lärare och olika program kan vara ganska stora. Högstadiet verkar i något större grad än gymnasiet ha läroboken i centrum med läromedel som övningsböcker kretsande kring denna. Nyckelord Professionalism, lärare, läroböcker, kursplan, svenska i grundskolan och svenska i gymnasieskolan.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/633
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Datum
2006
Författare
Andersson, Mikael
Johansson, Björn
Nyckelord
svenska i grundskolan
svenska i gymnasieskolan
Professionalism
lärare
läroböcker
kursplan
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2490-01
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV