• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

It’s a man’s world - En kvalitativ semiotisk studie om identitetsskapande och maskulinitet på Instagram

Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte ämnar att skapa en djupare förståelse för hur maskulinitet konstrueras samt reproduceras. Teori: Vår referensram utgår ifrån Connells Hegemoniska maskulinitet, Hirdmans Genusteori, Socialisation, Social Identitet, Maskulin homosocialitet Metod: En kvalitativ semiotisk bildanalys innehållande sju kända svenska profilers Instagramkonton. Material: Vi har använt oss av sju profilers Instagramkonton, därtill innehåller studien även en bilaga i form av ett analysschema. Resultat: Resultatet har visat att majoriteten av profilerna visar på ett heteronormativt maskulint beteende. Detta bekräftas genom analyser på kroppsspråk, vinklar och bilder som fokuserar på framgång samt den heteronormativa relationen. Vi kan även se att alla profiler bryter den heteronormativa normen genom att exempelvis uppvisa sentimentala inlägg som påvisar en känsligare sida alternativt genom att driva med den stereotypiska normen genom humor. Vi kan därmed se spår av en ny och mer accepterande modern maskulinitet där man vågar ta ett steg åt sidan och bryta mot samhällets normer genom att visa upp detta på sina sociala medier.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63352
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_63352_1.pdf (1.153Mb)
Datum
2020-02-13
Författare
Morberg, Johanna
Sandqvist, Josefine
Nyckelord
Maskulinitet, Sociala medier, Genus, Instagram, Identitet, Influencers, Hegemoni
Serie/rapportnr.
1104
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV