• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala relationer och trivsel i arbetsintensiva företag

Abstract
På framgångsrika företag har det många gånger visat sig att en nyckelfaktor till framgången varit att de som arbetar på företaget trivs på sin arbetsplats samt att de haft bra sociala relationer med varandra. I vissa miljöer är det lättare att få företagets personal att trivas på sitt arbete genom spännande och motiverande arbetsuppgifter, möjlighet till personlig utveckling samt utrymme för att göra karriär. Hur ser det då ut på ett allmänt uppfattat tråkigt och monotont arbete där utrymmet för spännande och motiverande arbetsuppgifter, personlig utveckling och karriärmöjligheter är begränsade? Vår studie handlar därför om hur man arbetar med att förbättra de sociala relationerna och öka trivseln i en mindre spännande arbetsmiljö. För att utreda detta har en kvalitativ flerfallstudie gjorts, där intervjuer genomfördes på två lagerarbeten. Anledningen till att lagerarbeten valdes är att det generellt ses som tråkigt och monotont och därför passar bra för rapportens syfte. Vi ville utreda på vilka olika sätt chefer i sådana miljöer arbetar med att förbättra de sociala relationerna och öka trivseln hos lagerarbetarna, hur dessa lagerarbetare uppfattar detta arbete samt vilka utmaningar som finns. Det vi kom fram till var att för att förbättra de sociala relationerna och öka trivseln så försöker chefer skapa en platt organisation för att främja ett öppet kommunikationsklimat. Chefer försöker även få bort ett “vi och dom” inom organisationen för att på så sätt förbättra stämningen mellan personalen. Chefer arbetar även med medel som lön, arbetsförhållanden och anställningsförmåner för att öka trivseln. Till sist vill de få sin personal att arbeta tillsammans för att det i sig skapar trivsel och förbättrar de sociala relationerna. Lagerpersonalen i sin tur tyckte att chefernas arbete med trivsel i dagsläget var viktigt men hade önskat mer arbete i de dagliga processerna för att förbättra trivseln och de sociala relationerna samt att det var viktigt för dem att bli sedda och få erkännande. Den största utmaningen med detta arbete var enligt både chefer och lagerarbetare att lagerarbetarna har olika preferenser och egenskaper och därför tar åt sig arbetet med trivsel på olika sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63372
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_63372_1.pdf (554.7Kb)
Date
2020-02-13
Author
Hafström, Felix
Trysberg, Christoffer
Keywords
Trivsel
sociala relationer
arbetsintensiva företag
Series/Report no.
Management och organisation
19:39
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV