Show simple item record

dc.contributor.authorHafström, Felix
dc.contributor.authorTrysberg, Christoffer
dc.date.accessioned2020-02-13T14:41:33Z
dc.date.available2020-02-13T14:41:33Z
dc.date.issued2020-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63372
dc.description.abstractPå framgångsrika företag har det många gånger visat sig att en nyckelfaktor till framgången varit att de som arbetar på företaget trivs på sin arbetsplats samt att de haft bra sociala relationer med varandra. I vissa miljöer är det lättare att få företagets personal att trivas på sitt arbete genom spännande och motiverande arbetsuppgifter, möjlighet till personlig utveckling samt utrymme för att göra karriär. Hur ser det då ut på ett allmänt uppfattat tråkigt och monotont arbete där utrymmet för spännande och motiverande arbetsuppgifter, personlig utveckling och karriärmöjligheter är begränsade? Vår studie handlar därför om hur man arbetar med att förbättra de sociala relationerna och öka trivseln i en mindre spännande arbetsmiljö. För att utreda detta har en kvalitativ flerfallstudie gjorts, där intervjuer genomfördes på två lagerarbeten. Anledningen till att lagerarbeten valdes är att det generellt ses som tråkigt och monotont och därför passar bra för rapportens syfte. Vi ville utreda på vilka olika sätt chefer i sådana miljöer arbetar med att förbättra de sociala relationerna och öka trivseln hos lagerarbetarna, hur dessa lagerarbetare uppfattar detta arbete samt vilka utmaningar som finns. Det vi kom fram till var att för att förbättra de sociala relationerna och öka trivseln så försöker chefer skapa en platt organisation för att främja ett öppet kommunikationsklimat. Chefer försöker även få bort ett “vi och dom” inom organisationen för att på så sätt förbättra stämningen mellan personalen. Chefer arbetar även med medel som lön, arbetsförhållanden och anställningsförmåner för att öka trivseln. Till sist vill de få sin personal att arbeta tillsammans för att det i sig skapar trivsel och förbättrar de sociala relationerna. Lagerpersonalen i sin tur tyckte att chefernas arbete med trivsel i dagsläget var viktigt men hade önskat mer arbete i de dagliga processerna för att förbättra trivseln och de sociala relationerna samt att det var viktigt för dem att bli sedda och få erkännande. Den största utmaningen med detta arbete var enligt både chefer och lagerarbetare att lagerarbetarna har olika preferenser och egenskaper och därför tar åt sig arbetet med trivsel på olika sätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisationsv
dc.relation.ispartofseries19:39sv
dc.subjectTrivselsv
dc.subjectsociala relationersv
dc.subjectarbetsintensiva företagsv
dc.titleSociala relationer och trivsel i arbetsintensiva företagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record