• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisering kring självkörande fordon i Västsverige

Sammanfattning
Denna uppsats syftar till att beskriva hur offentlig verksamhet, akademi och industri interagerar kring introduktionen av självkörande fordon i Västsverige. Uppsatsens frågeställningar adresserar hur handlingsnätet kring självkörande fordon i Västsverige växt fram, vilka aktörer som deltar i handlingsnätet, deras drivkrafter samt hur de agerar utifrån identifierade drivkrafter. För att besvara frågeställningarna genomfördes en kvalitativ flerfallsstudie som granskade två pågående projekt, Co-designing future smart urban mobility services - A Human Approach (AHA) och Självkörande fordon (AD) som del av fördjupad översiktsplan (FÖP) för centrala Göteborg (AD FÖP). Insamlad data bestod av semistrukturerade intervjuer och projektdokumentation. DriveMe-projektet och innovationsplattformen Drive Sweden identifierades som tidiga nyckelsamarbeten för utvecklingen av självkörande fordon i Västsverige. De centrala aktörerna som deltog i AHA- och AD FÖP-projekten var Göteborgs Stad, Helsingborgs Stad, Högskolan i Halmstad, Volvo Cars och Ericsson. Aktörerna agerade i stor mån utifrån sina institutionaliserade roller där offentlig verksamhet beställer innovationen, akademin forskar inom självkörande fordon och relaterade forskningsområden och industrin tar rollen som leverantör av innovation. Nya arbetsmetoder och nära samarbeten har lett till uppluckring av vilka handlingar som associeras med de olika aktörerna. Lyckad översättning mellan aktörernas olika terminologi kunde urskiljas som framgångsfaktor för tillfredsställande samarbeten
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63375
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_63375_1.pdf (405.1Kb)
Datum
2020-02-13
Författare
Hess, Georg
Viklund, William
Serie/rapportnr.
Management och organisation
19:37
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV