• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisatoriska aktiviteter som upprätthåller organisationskultur - En kvalitativ studie om organisationskultur i ett äldre företag med starkt varumärke

Abstract
Organisationskultur har under de senaste decennierna blivit ett alltmer relevant forskningsområde, då man sett att det bland annat kan påverka effektiviteten på företag samt utgöra en konkurrensfördel. Företagets varumärke och hur länge företaget existerat kan även det ha betydelse för den rådande organisationskulturen. Varumärket kan påverka till vilken grad de anställda känner identitet till företaget. Äldre företag har oftast en mer etablerad företagskultur, där kulturen existerat så pass länge att den tas för givet och anses mindre relevant att försöka utveckla. Syftet med uppsatsen var att få en förståelse för hur organisationskulturen upprätthålls och upplevs på ett företag med lång historik och ett starkt varumärke. En kvalitativ studie har genomförts på Morgan Motor Company i England, ett företag som producerar handbygga Brittiska sportbilar. Det insamlade empiriska materialet består av intervjuer med chefer och anställda samt observationer på fabriken. Resultatet av studien visar att kulturen på företaget uppfattas som familjär, öppen och att det råder stolthet och passion för varumärket. De artefakter som var mest framträdande för organisationskulturen var bilarna, rastklockan och de guidade turerna, som i sig förmedlade företagets värden. De anställda blir länken mellan företaget och omvärlden då det främst är de som är i kontakt med besökarna under de guidade turerna. Att de anställda utgör en betydande del av besökarnas upplevelse på företaget gör dem till en del av själva varumärket, vilket kan förstärka deras känsla av identitet till företaget. Eftersom värdena och kulturen existerar inom organisationens dagliga rutiner, så reflekterade varken de anställda eller cheferna över hur kulturen upprätthålls. Även rekrytering och socialisering var framkommande processer som tydligt upprätthåller den rådande kulturen. På grund av att företaget existerat i över hundra år finns möjligheten att anställa andra och tredje generationens arbetare från samma familj, vilket även underlättar socialiseringsprocessen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63376
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_63376_1.pdf (517.4Kb)
Date
2020-02-13
Author
Ericsson, Emma
Sjöholm, Mikaela
Keywords
Organisationskultur
artefakter
värderingar
ledarskap
Series/Report no.
Management och organisation
19:36
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV