dc.contributor.author | Ericsson, Emma | |
dc.contributor.author | Sjöholm, Mikaela | |
dc.date.accessioned | 2020-02-13T14:52:42Z | |
dc.date.available | 2020-02-13T14:52:42Z | |
dc.date.issued | 2020-02-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63376 | |
dc.description.abstract | Organisationskultur har under de senaste decennierna blivit ett alltmer relevant
forskningsområde, då man sett att det bland annat kan påverka effektiviteten på företag samt
utgöra en konkurrensfördel. Företagets varumärke och hur länge företaget existerat kan även det
ha betydelse för den rådande organisationskulturen. Varumärket kan påverka till vilken grad de anställda känner identitet till företaget. Äldre företag har oftast en mer etablerad företagskultur, där kulturen existerat så pass länge att den tas för givet och anses mindre relevant att försöka utveckla.
Syftet med uppsatsen var att få en förståelse för hur organisationskulturen upprätthålls och
upplevs på ett företag med lång historik och ett starkt varumärke. En kvalitativ studie har genomförts på Morgan Motor Company i England, ett företag som producerar handbygga Brittiska sportbilar. Det insamlade empiriska materialet består av intervjuer med chefer och anställda samt observationer på fabriken.
Resultatet av studien visar att kulturen på företaget uppfattas som familjär, öppen och att det råder stolthet och passion för varumärket. De artefakter som var mest framträdande för
organisationskulturen var bilarna, rastklockan och de guidade turerna, som i sig förmedlade företagets värden. De anställda blir länken mellan företaget och omvärlden då det främst är de
som är i kontakt med besökarna under de guidade turerna. Att de anställda utgör en betydande
del av besökarnas upplevelse på företaget gör dem till en del av själva varumärket, vilket kan
förstärka deras känsla av identitet till företaget. Eftersom värdena och kulturen existerar inom
organisationens dagliga rutiner, så reflekterade varken de anställda eller cheferna över hur
kulturen upprätthålls. Även rekrytering och socialisering var framkommande processer som
tydligt upprätthåller den rådande kulturen. På grund av att företaget existerat i över hundra år
finns möjligheten att anställa andra och tredje generationens arbetare från samma familj, vilket
även underlättar socialiseringsprocessen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Management och organisation | sv |
dc.relation.ispartofseries | 19:36 | sv |
dc.subject | Organisationskultur | sv |
dc.subject | artefakter | sv |
dc.subject | värderingar | sv |
dc.subject | ledarskap | sv |
dc.title | Organisatoriska aktiviteter som upprätthåller organisationskultur - En kvalitativ studie om organisationskultur i ett äldre företag med starkt varumärke | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |