• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om lärares resonemang kring vad som påverkar deras digitaliserade undervisning

A study of teachers' arguments about what affects their digitized teaching

Abstract
Studien syftar till att 1. Att undersöka vilka faktorer som kan påverka lärares digitaliserade undervisning samt 2. Att undersöka hur några lärare beskriver sin digitaliserade undervisning, vilket i sin tur möjliggör en analys av beskrivningarna i relation till den nationella digitaliseringsstrategins mål. Studiens design är komparativ då resultaten från fem individuella semistrukturerade intervjuer med lärare från två olika skolor, analyserats i relation till tidigare forskning och utifrån det teoretiska ramverket Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK). De intervjuade lärarna arbetar inom de lägre årskurserna (förskoleklass till årskurs 3). De frågeställningar som ställdes var: Hur resonerar lärare kring sin digitaliserade undervisning? Vilka faktorer anser lärare påverkar deras digitaliserade undervisning? och Hur beskriver lärare sin digitaliserade undervisning och hurdana är förutsättningarna i jämförelse med den nationella digitaliseringsstrategin? Resultaten och min analys i relation till den nationella digitaliseringsstrategin visar att en ökad tillgång till teknisk support för lärarna och en utveckling av lärares kunskaper kring digitaliserad undervisning krävs. De faktorer som lärare anser påverkar deras digitaliserade undervisning kan sammanfattas som tillgång till digitala resurser, lärares kunskap, tillgång till support samt digitala resursers inverkan på elevers motivation
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63462
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_63462_1.pdf (567.7Kb)
Date
2020-02-25
Author
Lundell, Evelina
Keywords
digitaliserad undervisning, IKT i undervisningen, digitala resurser, nationella digitaliseringsstrategin, faktorer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV