• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi behöver varandra om vi ska orka jobba i skolans värld

To manage to work in school, we need one another

Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka och bidra med kunskap om lärarnas upplevelser och erfarenheter av kollegialt lärande i skolan. De frågeställningar som uppsatsen ämnar besvara handlar i mångt och mycket om möjligheter respektive utmaningar med kollegialt lärande. Avslutningsvis undersöks också på vilket sätt och i vilken grad lärarna anser att kollegialt lärande är kompetensutvecklande. Den metod som ligger till grund för datainsamlingen är semistrukturerade intervjuer med fem lärare aktiva på grundskolan årskurs 4–6. Datan har tematiserats med hjälp av en innehållsanalys för att sedan tolkas utifrån Ramfaktorteorin. De faktorer som identifierats och möjliggör eller försvårar möjligheten till kollegialt lärande är; organisation, tid, material, kultur och kompetens. Var och en men också tillsammans möjliggör eller omöjliggör de ett framgångsrikt kollegialt lärande. De främsta utmaningarna med arbetssättet tycks vara tiden, men även relationer kollegor emellan vilket är en förutsättning för ett adekvat för ett framgångsrikt arbetssätt. Lärarna upplever att fördelarna med kollegialt lärande yttrar sig på undervisningen genom att den blir mer samstämmig och transparent. Genom att fler är med i beslutsprocessen erfar lärarna också en större trygghet i sin undervisning. Det kollegiala lärandet är kompetensutveckling enligt lärarna i studien, men i den form det bjuds på skolorna tillgodoser det inte fullt ut behovet av att utbilda och utveckla sig men också praktiken
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63470
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_63470_1.pdf (520.4Kb)
Date
2020-02-26
Author
Palmgren, Elin
Keywords
kollegialt lärande, professionellt lärande, kompetensutveckling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV