dc.contributor.author | Meho, Maryam | |
dc.date.accessioned | 2020-02-26T10:37:29Z | |
dc.date.available | 2020-02-26T10:37:29Z | |
dc.date.issued | 2020-02-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63475 | |
dc.description.abstract | Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom
matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andra
kan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling.
Dessutom har tidigare forskning visat att undervisningsspråket har en väsentlig roll för
andraspråkselevers matematikförståelse vid arbete med textuppgifter och problemlösning.
Syftet med denna studien är att undersöka hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom matematik. De frågeställningar som besvaras i studien är: Hur arbetar lärare språkutvecklande för att främja andraspråkselevers matematiklärande? Vilka resurser anser lärarna i studien behövs för att möta andraspråkselevers lärande inom matematik? Samt vilka faktorer anser dem påverkar elevers lärande? Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsmetod där tillvägagångssätten är
semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer. Det var totalt tre verksamma
matematiklärare som deltog i undersökningen där det genomfördes intervjuer med alla
deltagare och två observationer hos respektive lärare. Resultatet visar att lärarna arbetar på ett
liknande sätt med språkutvecklingen i sina klasser. De anser att undervisningsspråket är en
utmaning för andraspråkselever då det formella språket är avancerat för dem och att språket
blev ett hinder i deras matematiklärande. I resultatet framkom det även att lärarna såg andra
bakomliggande faktorer utöver språket som påverkade elevers matematikutveckling. Resultatet
visar även att lärarna ser fördelar med tvåspråkig undervisning om det funnits resurser i form
av studiehandledning och modersmålslärare. Dessutom visar resultatet att anpassningar görs
på gruppnivå i form av begreppsförklaringar, arbete i par/grupp och arbete i grupp utifrån
kunskapsförmågor. Under observationerna framkom lärarnas språkutvecklande arbetssätt och
hur de anpassar undervisningen utifrån grupp. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | matematik, andraspråkselever, språk- och kunskapsutveckling, språkutvecklande arbetssätt, problemlösning och klassrumsinteraktion | sv |
dc.title | Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever | sv |
dc.title.alternative | The importance of language in mathematical teaching for second language students | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |