dc.contributor.author | Stjernlöf, Marie | |
dc.contributor.author | Olofsson, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2006-07-07T09:48:46Z | |
dc.date.available | 2006-07-07T09:48:46Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/634 | |
dc.description.abstract | ABSTRAKT
Institution: Samhällsvetenskapliga fakulteten.
Författare: Kristina Olofsson och Marie Stjernlöf
Titel: Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan
integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten
Handledare: Fredrika Lagergren Wallin
Examinator: Daniel Seldén
Syfte och problemformulering
Vår studie syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring läroplanens
förankring i pedagogisk verksamhet. Förskolan är et område vi valt att titta närmare på.
Våra frågeställningar är:
- Hur påverkar läroplanen planeringen av verksamheten?
- Hur tillämpar pedagoger i förskolan läroplanen i sin verksamhet?
Metod
Vi kommer att göra en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer.
Resultat
I studien framkommer det att läroplanen för förskolan (Lpfö 98) har stor betydelse för
verksamheten vad det gäller planering och dokumentation. I och med läroplanens
implementering i verksamheten har statusen på yrket ökat och den bekräftar de olika metoder
som används för att konkretisera målen. Förskolan som institution lyfts fram i större
bemärkelse och pedagogerna ges legitimitet. Läroplanen fungerar som ett oumbärligt verktyg
för pedagogerna i deras arbete att omsätta teori till praktik.
Nyckelord
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98), värdegrund, förskola, pedagog, lärande. | eng |
dc.format.extent | 6454 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2490-02 | eng |
dc.subject | Lpfö 98 | eng |
dc.subject | lärande | eng |
dc.subject | Läroplanen för förskolan | eng |
dc.subject | värdegrund | eng |
dc.subject | förskola | eng |
dc.subject | pedagog | eng |
dc.title | Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |