• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten

Abstract
ABSTRAKT Institution: Samhällsvetenskapliga fakulteten. Författare: Kristina Olofsson och Marie Stjernlöf Titel: Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten Handledare: Fredrika Lagergren Wallin Examinator: Daniel Seldén Syfte och problemformulering Vår studie syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring läroplanens förankring i pedagogisk verksamhet. Förskolan är et område vi valt att titta närmare på. Våra frågeställningar är: - Hur påverkar läroplanen planeringen av verksamheten? - Hur tillämpar pedagoger i förskolan läroplanen i sin verksamhet? Metod Vi kommer att göra en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer. Resultat I studien framkommer det att läroplanen för förskolan (Lpfö 98) har stor betydelse för verksamheten vad det gäller planering och dokumentation. I och med läroplanens implementering i verksamheten har statusen på yrket ökat och den bekräftar de olika metoder som används för att konkretisera målen. Förskolan som institution lyfts fram i större bemärkelse och pedagogerna ges legitimitet. Läroplanen fungerar som ett oumbärligt verktyg för pedagogerna i deras arbete att omsätta teori till praktik. Nyckelord Läroplanen för förskolan (Lpfö 98), värdegrund, förskola, pedagog, lärande.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/634
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Date
2006
Author
Stjernlöf, Marie
Olofsson, Kristina
Keywords
Lpfö 98
lärande
Läroplanen för förskolan
värdegrund
förskola
pedagog
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2490-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV