Show simple item record

dc.contributor.authorHajiric, Dino
dc.date.accessioned2020-02-28T10:00:16Z
dc.date.available2020-02-28T10:00:16Z
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63604
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka hur flera- och multimodala representationsformer kan användas för att ta reda på hur elever förklarar himlakropparnas rörelser. Representationsformerna i denna studie består av skisser och en animerad 3D modell. Semistrukturerade, enskilda, intervjuer genomfördes med tolv elever, sex av de intervjuade eleverna fick titta på skisserna, varav de andra sex fick använda 3D modellen. Resultaten i denna studie kan bekräfta det tidigare forskning visat, men att nya aspekter om omloppstider, avstånd och de storheter som råder i rymden också är en anledning till elevernas föreställningar. Vilket visas i bägge representationsformerna. Sammantaget är det eleverna som fick tillgång till skisserna som ger mest korrekta förklaringar och uttömmande svar. Studien kan användas i syfte att få en förståelse för hur elever förklarar naturvetenskapliga fenomen utifrån två olika representationsformer. Men även för att få en förståelse för vikten av elevernas kopplingar mellan egna erfarenheter och de förklaringar de ger. Detta kan vara en grund för att deras naturvetenskapliga förklaringar utvecklas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFysik, solsystemet, multimodala representationsformer, omloppsbanor, dag och natt, omloppstider.sv
dc.titleEtt varv runt solen är väl en månad - eller är det tusen år? En jämförande intervjustudie om solsystemets himlakroppar med elever i årskurs 6.sv
dc.title.alternativeA lap around the Sun is a month - or is it a thousand years? A comparative interview study on the solar system`s celestial bodies with students in grade 6.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record