dc.description.abstract | Digitaliseringen i samhället har ökat de senaste åren, vilket också medför en ny syn på hur
lärande kan ske. Detta märks även i förskolans värld, där barnen ska ges förutsättningar att
kunna vara aktiva samhällsmedborgare och i det ingår att ha en grundläggande digital
kompetens. Studiens syfte är att bidra med ny kunskap om hur användandet av ett analogt och
ett digitalt verktyg i förskolan kan påverka barnens interaktion med varandra. Studien syftar
även till att undersöka vad pedagogen kan ha för inverkan på barnens interaktion och möjligt
lärande i en analog och en digital aktivitet, samt vilket lärande som kan möjliggöras i de båda
aktiviteterna. Denna studien baseras på en kvalitativ metod där videoobservation är
huvudmetod och för att möjliggöra en fördjupad insikt använde vi oss även av
fältanteckningar samt metoden stimulated recall. Resultatet visar att den analoga aktiviteten
speglas av lust, kreativitet, valmöjligheter och lekfullhet samt ett utforskande av materialens
möjligheter, men också att barnen får möjlighet att utveckla matematiskt, logiskt och tekniskt
lärande om kugghjulets funktion. Resultatet visar vidare att den digitala aktiviteten präglas av
mer stöttning från pedagogen, färre användningsområden och erbjuder mindre kreativitet och
lekfullhet, samt ett större behov av turtagning. Lärandet i den digitala aktiviteten handlar
mycket om att lära sig att hantera appen, men visst matematiskt och logiskt lärande
förekommer liksom lärande i hur kugghjulen fungerar och kedjereaktion. | sv |