• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad

Abstract
Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla styrdokument som befäster barns rättigheter till en tillgängligutbildning. Hur den fysiska miljön bör vara utformad i syfte att uppnå visionen är däremot mer oklart preciserat. Studiens övergripande syfte varatt identifiera förbättringsmöjligheter när det gäller implementeringen av kravet om tillgänglighet när nya förskolor byggsi Göteborgs Stad. I strävan att besvara studiens syfte användes följande frågeställningar: ”Hur tolkas kravet om tillgänglighet av projektledare, rektor och arkitekt samt kommunala dokument?”samt ”Finns det några hinder och utmaningar när kravet om tillgänglighet tillämpas?”. Studien är genomförd som enfallstudie och dess empiri bestårav kommunala dokumentationer samt transkriberade intervjuer. Empirin har analyserats med utgångspunkt ien fenomenografisk metodansats samt Nilholms (2007) specialpedagogiska perspektiv.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63646
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (651.3Kb)
Date
2020-03-02
Author
Bengtsson, Helena
Josefin, Björk
Keywords
tillgänglighet
fysisk miljö
arkitektur
förskola
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SPP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV