Show simple item record

dc.contributor.authorSundström, Amanda
dc.contributor.authorStrömberg, Emma
dc.contributor.authorSvenberg, Jenny
dc.date.accessioned2020-03-03T14:39:16Z
dc.date.available2020-03-03T14:39:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63683
dc.description.abstractStudien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas dels hur förskollärarna definierarar genus, och hur de beskriver sitt eget och förskolans praktiska arbete med genus- och jämställdhetsfrågor. Då genus aldrig nämns i förskolans läroplan behandlas också frågan om hur förskollärarna tolkar läroplanens skrivningar om jämställdhetsarbete och likabehandling. Examensarbetet är utfört med den kvalitativa metoden intervju. Vi har intervjuat sex stycken förskollärare med olika examensår, för att få en större variation i svaren. Efter varje genomförd intervju har vi transkriberat materialet och senare analyserat det med hjälp av diskursanalys som metod. Till sist har vi sökt efter mönster i svaren och sammanfattat dessa i olika teman, vilka redovisas i vår resultatdel. I vår diskussion kopplas vårt resultat samman med den tidigare forskning vi bearbetat, där besvaras våra frågeställningar. Resultatet visar att genus är ett begrepp som både förstås och tolkas på flera olika sätt, men också att genus är ett laddat begrepp som väcker både frågor och känslor som den professionella förskolläraren brottas med. Vi ser tre tydliga mönster i variationen av svar som uppkommit under intervjuerna. Dessa benämns i vår diskussion som språkets, reflektionen och ryggsäckens samt intressets betydelse. Avslutningsvis hoppas vi att denna uppsats ska kunna bidra till nya reflektioner kring förskollärares tolkning och arbete med genus, samt insikter i hur ett normkritiskt perspektiv kan användas som ett verktyg för att synliggöra och problematisera eventuella bister i förskolans jämställdhetsarbete.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectGenussv
dc.subjectnormkritiksv
dc.subjectnormersv
dc.subjectintersektionalitetsv
dc.subjecthegemonisv
dc.subjectförskolläraresv
dc.title”Det är svårt med genus”sv
dc.title.alternativeEn kvalitativ intervjustudie kring förskollärares mångfacetterade tolkningar av genus och läroplanens jämställdhetsskrivningarsv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record