dc.description.abstract | Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare
tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas
dels hur förskollärarna definierarar genus, och hur de beskriver sitt eget och förskolans
praktiska arbete med genus- och jämställdhetsfrågor. Då genus aldrig nämns i förskolans
läroplan behandlas också frågan om hur förskollärarna tolkar läroplanens skrivningar om
jämställdhetsarbete och likabehandling.
Examensarbetet är utfört med den kvalitativa metoden intervju. Vi har intervjuat sex stycken
förskollärare med olika examensår, för att få en större variation i svaren. Efter varje
genomförd intervju har vi transkriberat materialet och senare analyserat det med hjälp av
diskursanalys som metod. Till sist har vi sökt efter mönster i svaren och sammanfattat dessa i
olika teman, vilka redovisas i vår resultatdel. I vår diskussion kopplas vårt resultat samman
med den tidigare forskning vi bearbetat, där besvaras våra frågeställningar.
Resultatet visar att genus är ett begrepp som både förstås och tolkas på flera olika sätt, men
också att genus är ett laddat begrepp som väcker både frågor och känslor som den
professionella förskolläraren brottas med. Vi ser tre tydliga mönster i variationen av svar som
uppkommit under intervjuerna. Dessa benämns i vår diskussion som språkets, reflektionen
och ryggsäckens samt intressets betydelse.
Avslutningsvis hoppas vi att denna uppsats ska kunna bidra till nya reflektioner kring
förskollärares tolkning och arbete med genus, samt insikter i hur ett normkritiskt perspektiv
kan användas som ett verktyg för att synliggöra och problematisera eventuella bister i
förskolans jämställdhetsarbete. | sv |