Show simple item record

dc.contributor.authorStjernström, Marcus
dc.contributor.editorWejrot, Andrea
dc.date.accessioned2020-03-03T15:04:32Z
dc.date.available2020-03-03T15:04:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63684
dc.description.abstractSamlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskolläraren kan utforma samlingen så att barnen blir mer delaktiga. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: hur kommunicerar förskollärarna med barnen under samlingen? Hur påverkar förskollärarnas förhållningssätt i samlingen barnens delaktighet? Och hur kan förskollärarna arbeta för att öka alla barns delaktighet i samlingen? Studien är ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete som utgår från en kvalitativ forskningsansats med inspiration från aktionsforskning. Vi använde oss av Stimulated Recall Interviews för att samla in data som sedermera analyserades utifrån teorin om praktikarkitekturer. Resultatet pekar på att när förskollärarna upplevde att de tappade kontrollen över samlingen blev kommunikationen mer monologisk, och förhållningssättet grundade sig i en förväntan på att barnen skulle sitta still och lyssna på förskolläraren. Detta resulterade i att barnens delaktighet i samlingen blev begränsad. När förskollärarnas behov av kontroll däremot inte var lika stort öppnades det upp för ett mer dialogiskt kommunikationsmönster, som i sin tur möjliggjorde ett mer delaktigt förhållningssätt. Även barngruppens storlek hade en avgörande roll för hur delaktiga barnen blev i samlingen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectSamlingsv
dc.subjectUtvecklingsarbetesv
dc.subjectPraktikarkitekturersv
dc.subjectStimulated Recall Interviewssv
dc.titleBarns delaktighet i samlingensv
dc.title.alternativeEtt verksamhetsinitierat utvecklingsarbetesv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record