Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning
En fenomenografisk studie
Abstract
Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i
förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien.
Skolverkets lägesbedömning (2017) visar att det finns en osäkerhet kring vad undervisning
innebär samt hur undervisning tar sig uttryck i förskolan. Införandet av begreppet undervisning
i den reviderade läroplanen (Skolverket, 2018a) kan anses positionerna förskolan tydligare i
utbildningsväsendet och vidare sammanlänka de olika utbildningsformerna tydligare (Nilsson,
Lecusay & Alnervik, 2018). Studien är relevant för förskollärares yrkesutövning för att
undervisning ingår i förskollärares uppdrag och utgör en del av förskolans utbildning
(Skolverket, 2018a). Därför är just förskollärares röster om fenomenet undervisning särskilt
intressant eftersom tidigare forskning till en större del berör begreppet undervisning (Nilsson
et al., 2018; Hedefalk, Almqvist och Lundqvist, 2015; Vallberg-Roth, 2018).
Studien tar avstamp i en kvalitativ ansats där nio förskollärare har intervjuats utifrån ett
fenomenografiskt metodologiskt ramverk. Resultatet genererade en variation av uppfattningar
där fenomenet undervisning avgränsades på olika sätt av respondenterna. Uppfattningarna gav
tre övergripande kategorier: (1) Talar om fenomenet undervisning med begreppet undervisning,
(2) Talar om fenomenet undervisning utan begreppet undervisning samt (3) Talar om andra
fenomen. Dessa kategorier representerar olika uppfattningar av fenomenet undervisning och tar
utgångspunkt i hur förskollärare talar om fenomenet på olika sätt. Ur kategorierna urskildes ett
mönster där respondenterna uppfattade olika grad av styrning i relation till fenomenet
undervisning. Resultatet av studien är att två av nio förskollärare uppfattar fenomenet
undervisning utan den osäkerhet som lägesbedömningen (Skolverket, 2017) visar och talar om
fenomenet undervisning med begreppet undervisning. Resterande förskollärare talar om
fenomenet undervisning utan att använda undervisning eller och talar om andra fenomen. En
sammanfattning av studiens slutsatser är att hur förskollärare uppfattar fenomenet påverkar hur
undervisning praktiseras i förskolan. Det aktualiserar att en gemensam kunskapssyn på
undervisning bör eftersträvas för att både motverka den osäkerhet som finns och för att stärka
förskollärares professionella roll samt förskolans position i utbildningsväsendet.
View/ Open
Date
2020Author
Elgh, Sofia
Eriksson, Amanda
Keywords
Förskola
förskollärare
undervisning
fenomen
fenomenografi
uppfattningar
profession
Language
swe