dc.description.abstract | De senaste decennierna har antalet flerspråkiga barn ökat i svenska förskolor och idag har vart femte barn ett annat modersmål än svenska. I den här studien undersöks det hur förskollärare integrerar flerspråkighet och kultur i förskoleverksamheten samt vilken betydelse organisatoriska faktorer har i arbetet med flerspråkighet. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sex utbildade förskollärare i sex olika verksamheter i Göteborg. Från analysen urskildes tre övergripande teman: förskollärarens förhållningssätt, medierande verktyg och verkligheten kontra praktiken. Resultatet visar att förskollärarna har en generellt positiv inställning till flerspråkighet och använder en rad verktyg såsom böcker, kroppsliga uttryck, föräldrasamverkan och digitala verktyg i arbetet. Trots förskollärarnas öppenhet och engagemang rörande flerspråkighet utgör en rad organisatoriska faktorer såsom barngruppens storlek, personaltäthet, kompetensutveckling och indragna planeringstider hinder i arbetet med flerspråkighet. För att flerspråkighet ska främjas och lyckas inom förskolan måste personalen ges tid och förutsättningar till kompetensutveckling. | sv |