På elevernas planhalva -En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa
Abstract
I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön. Ytterst lite forskning har bedrivits med syfte att belysa Idrott och hälsas ämnesinnehåll utifrån flickor och pojkars uppfattningar och önskemål, samt huruvida innehållet är kopplat till elevernas normföreställningar. Syftet med den här studien är därför att bilda en uppfattning om flickor och pojkars föreställningar kring detta. För detta så intervjuades sju elever (fyra flickor, tre pojkar). Under intervjun så användes en fotokonstruktion. Med hjälp av ett genusteoretiskt ramverk analyserades det empiriska materialet, vilket sedan diskuterades utifrån könsnormer och lärarens utformning av undervisning och val av ämnesinnehåll. Resultatet visar att flickor och pojkar baserar sina idrottsliga val på den verklighet de känner igen, saker som de upplevt. Intressanta upptäckter har gjorts i denna studie som tillsammans talar för en gynnsam position för pojkarna i en undervisningsform som hämtat mycket inspiration från föreningsidrotten. Ett resultat som på förhand inte var tänkbart var att pojkarna framställdes som bäst på samtliga sporter, inklusive dans, och att samtliga informanter valde en bild av en flicka när de skulle utse vem som de trodde var bäst på Idrott och hälsa. Slutsatsen är att undervisningen bör utformas på ett sätt som motsätter sig elevens egen uppfattning av flickor och pojkars fysiska förmåga samt utformas med tydligare kunskapsmål. Detta kan tänkas legitimera undervisningens innehåll ur ett elevperspektiv.
Degree
Student essay