Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare
Abstract
I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språk
utifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olika
textaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofi
samt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. Ur ett dialogiskt perspektiv betraktas
textaktiviteter som språkliga verktyg för kommunikation. Hur dessa gestaltas i helklassamtal
undersöks i det institutionella samtalet som verksamhet.
Syftet med denna studie är att kartlägga hur tre lärare i gymnasieskolan, vilka
undervisar i svenska respektive filosofi, initierar olika klassrumsstrukturer i undervisningens
helklassamtal, hur dessa klassrumsstrukturer är uppbyggda och vilka pedagogiska funktioner
som textaktiviteterna i klassrumsstrukturerna kan tänkas ha. Ett underordnat syfte är också att
pröva textaktiviteter som analytiskt och pedagogiskt redskap för att förstå och nyttja
helklassamtal.
Sex lektioner med tre lärare och klasser på en gymnasieskola spelades in, vilket
resulterade i fyra timmars helklassamtal som transkriberades. Materialet delades upp i
helklasstrukturerna genomgång, förhör och helklassdiskussion samt ytterligare episoder i
syfte att synliggöra textaktiviteters funktion och struktur på olika nivåer.
Studien visar att textaktiviteter förekommer i både enkel och komplex form och att de
kan användas i skrivpedagogiska syften. Textaktiviteterna beskrivning, förklaring och
ställningstagande används bland annat för att konstruera och utforska kunskap. I materialet
både modelleras och samkonstrueras textaktiviteter mellan elever och lärare som mål och
medel med undervisningen.
Degree
Student essay