Show simple item record

dc.contributor.authorStenlund, Kristoffersv
dc.date.accessioned2020-03-06T12:52:30Z
dc.date.available2020-03-06T12:52:30Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63774
dc.description.abstractI den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språk utifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olika textaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofi samt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. Ur ett dialogiskt perspektiv betraktas textaktiviteter som språkliga verktyg för kommunikation. Hur dessa gestaltas i helklassamtal undersöks i det institutionella samtalet som verksamhet. Syftet med denna studie är att kartlägga hur tre lärare i gymnasieskolan, vilka undervisar i svenska respektive filosofi, initierar olika klassrumsstrukturer i undervisningens helklassamtal, hur dessa klassrumsstrukturer är uppbyggda och vilka pedagogiska funktioner som textaktiviteterna i klassrumsstrukturerna kan tänkas ha. Ett underordnat syfte är också att pröva textaktiviteter som analytiskt och pedagogiskt redskap för att förstå och nyttja helklassamtal. Sex lektioner med tre lärare och klasser på en gymnasieskola spelades in, vilket resulterade i fyra timmars helklassamtal som transkriberades. Materialet delades upp i helklasstrukturerna genomgång, förhör och helklassdiskussion samt ytterligare episoder i syfte att synliggöra textaktiviteters funktion och struktur på olika nivåer. Studien visar att textaktiviteter förekommer i både enkel och komplex form och att de kan användas i skrivpedagogiska syften. Textaktiviteterna beskrivning, förklaring och ställningstagande används bland annat för att konstruera och utforska kunskap. I materialet både modelleras och samkonstrueras textaktiviteter mellan elever och lärare som mål och medel med undervisningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleHelklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasieläraresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för litteratur, idéhistoria och religionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record