dc.contributor.author | Åhman, Olof | |
dc.date.accessioned | 2020-03-06T13:54:36Z | |
dc.date.available | 2020-03-06T13:54:36Z | |
dc.date.issued | 2020-03-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63783 | |
dc.description.abstract | I Musikalsk å despelarens preparation har jag strävat efter att ta reda på vilka metoder som
kan fungera som preparation inför en föreställning. Under min praktik på Stadsteatern i
Stockholm i produktionen Spelman p å taket , bestämde jag mig för att genomföra mitt
undersökande arbete. I mina preparationer använde jag mig av metoder vi lärt oss på
skolan, nya metoder jag under denna period fick ta del av från pedagoger samt metoder jag
observerade av de rutinerade skådespelarna på teatern. Efter mitt prövande kom jag fram
till att möjligheterna till preparation på många teatrar kan vara begränsade, och att man
som musikalskådespelare ofta inte har möjlighet att preparera sig mer än 10-20 minuter
innan föreställning. Men att denna tid också kan tillföra mycket till den individuella
prestationen om man nyttjar den med verktyg och metoder som bidrar till att man blir mer
närvarande och förankrad under föreställningen, och på så sätt presterar så bra som möjligt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Skådespeleri | sv |
dc.subject | musikdramatik | sv |
dc.subject | musikalartist | sv |
dc.subject | scennärvaro | sv |
dc.title | Musikalskådespelarens preparation - Ett försök att ta reda på vilka metoder som fungerar som preparation inför en föreställning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |