HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING
Abstract
Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar
floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband
med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera undervisningen
så att elevers lärande av yrkeskunskaper synliggörs och blir möjliga att bedöma. Aktionsforskning är studiens teoretiska grund. Aktionsforskning hör hemma inom
den praktiknära forskningen och utgår från professionens egna frågor.
Aktionsforskning kan beskrivas som en kritisk samhällsvetenskap med målet att
förändra för att förbättra (Kalleberg, 1992). Teorin om praktikarkitekturer har
använts för att förstå och tolka vad som händer i en viss praktik och hur specifika
arrangemang hindrar och möjliggör praktikens utveckling (Kemmis, m.fl., 2014). Aktionsforskning har även använts som metod. Aktioner har genomförts i syfte att
förstå, förändra och förbättra praktiken. I lärarlagets gemensamma reflektioner har
förståelsen för praktiken förändrats och nya aktioner har genomförts.
Aktionsforskning är i sammanhanget reflektiv, kommunikativ, konstruktivistisk
samt tolknings- och handlingsinriktad (Kemmis, m.fl., 2014). Övriga metoder som har använts för insamling av datamaterial är loggbok,trepartssamtal, skriftliga reflektioner samt fokusgruppintervju. Resultatet visar att yrkeskunnandet försäljning och service inom floristyrket inte är verbaliserat på skolan, och därmed svårt att synliggöra för eleverna. Det
framkommer att floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och
service i samband med arbetsplatsförlagt lärande påverkas av lärarlagets
utvecklingsarbete. Resultatet visar hur olika lärandepraktiker i skolan och på
arbetsplatserna formar varandra, såsom elevers utveckling och lärande, lärares
professionella lärande och skolledning. I de olika lärandepraktiker som framkommit, framträder relationen mellanhandledare och elev som både hinder och möjlighet för elevens utvecklande avyrkeskunnandet försäljning och service.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-03-09Author
Nilsson Hellgren, Helena
Keywords
arbetsplatsförlagt lärande
yrkesutbildning
trepartssamtal
aktionsforskning
samtalsstöd
yrkeskunnandet försäljning och service
Series/Report no.
master
HT19 IPS PDA162
Language
swe